I augusti körde en väktare från CSG, som arbetar på uppdrag av SL med klotterbevakning, på en 15-årig misstänkt klottrare så att han skadades och fick hämtas med ambulans. Själv hävdar pojken att han är oskyldig och att han blev påkörd medan han och hans kompisar promenerade lugnt över en gräsmatta.
Manne och hans kompisar är omkring 15 år. De har, enligt dem själva, varit och målat på den lagliga graffitiväggen vid Cyklopen i Högdalen en dag i början av augusti 2015. De tar tunnelbanan till Hagsätra för att möta upp en kompis. På tunnelbanan gör de misstaget att ta fram sprejburkarna. De ska bara kolla hur mycket färg de har kvar, hävdar Manne. Efter en stund märker Manne att en person står och tittar på dem och ringer ett telefonsamtal.
– Vi tänkte att det var någon som ringde polisen, säger han.
Efter att ha klivit av tunnelbanan i Hagsätra korsar de en gräsmatta ett hundratal meter från stationen. Plötsligt skriker Mannes kompis Ola att en bil kommer.
I hög fart kör en röd civil bil upp på gräsmattan. Bilen, en hyrbil från Hertz, körs av väktare från CSG. Ola uppfattar hastigheten som 60 kilometer i timmen. Bilen träffar Manne hårt. Efter att han har slagit i vindrutan så hårt att den spricker flyger han enligt Ola en meter upp i luften medan han kastas våldsamt ett par meter framåt.
– Jag hann inte titta bakåt innan allt blev svart, berättar Manne.
Ola berättar att väktare dyker upp från alla håll efter påkörningen. Enligt honom blir de nerbrottade och kallade för »horor«.
– Istället för att ta hand om Manne brottade de ner oss andra. De lät honom ligga där och skrika. Jag försökte springa fram till honom, men då brottade de ner mig, säger Ola.
Mimmi Oscarsson är ute och går när hon nästan blir vittne till olyckan. Hon kommer till platsen strax efter att olyckan har inträffat och tar ett foto.
– Jag reagerar på att det ligger en ung kille i en liten skogsdunge och att det sitter tre andra grabbar som blir muddrade av väktare. Men ingen har fokus på killen som ligger ner. De tar bara ut en tröja eller filt ur bilen som de lägger över honom, och går därifrån, berättar hon.
Väktarna påstår enligt Ola att klottret är gjort en och en halv timme tidigare.
– När jag vaknade upp var jag chockad och hade väldigt, väldigt ont. Jag skrek av smärta, berättar Manne. Jag har inga starka minnen av vad som hände efter att jag blev påkörd, men jag kommer ihåg att det stod väldigt många poliser och väktare omkring mig.
Manne förs till sjukhus i ambulans och får sova där över natten för observation. Hans axel har skadats och läkaren upptäcker att en benflisa i nacken är lös. Senare säger läkaren att benflisan kan ha lossnat vid ett annat tillfälle.
När jag intervjuar Manne några veckor efter olyckan har han fortfarande ont i axeln och har begränsad rörlighet i den.
Mannes mamma Ylva får tag i CSG på telefon dagen efter olyckan.
– De menade att de bara hade stött i hans armbåge med bilen. Mannen jag talade med menade att de bara försökte köra upp på trottoarkanten för att inte stå i vägen för trafiken. Enligt honom körde de sakta, säger Ylva.
Foto: Mimmi Oscarsson.
När Ylva frågar hur Manne i så fall kunde flyga upp i luften ändras historien. Nu har plötsligt Manne hoppat ut framför bilen när pojkarna har försökt springa ifrån den civila väktarbilen.
Även Olas mamma Lovisa är upprörd över händelsen, som hon menar drabbade även hennes son hårt. Han gick bredvid Manne och var någon decimeter från att själv bli påkörd.
– Vad blir resultatet för de här pojkarna när det begås sådana övergrepp? Resultatet är precis motsatsen till vad man skulle vilja, om det finns en tanke över huvud taget, säger Lovisa.
Efter en granskning av polisanmälan är det inte glasklart vilken CSG:s version av händelsen är. Så här står det i anmälan:
»Väktare satt på tåget och kände lukt av spray. När väktaren går för att kontrollera ser han att de fyra misstänkta klottrar på tåget. Väktaren meddelar sina kollegor att de misstänkta springer från platsen.«
Den rimligaste tolkningen av ovanstående är att tåget påstås vara stillastående vid ändstationen Hagsätra och målas på plats. Det finns en viss sorts målningar som kallas för backjumps, snabba målningar som görs under den korta tid ett tåg står inne på en station.
Alternativt är tåget i rörelse och väktaren säger sig upptäcka målande inne i tåget.
Vad som är sant i den här historien återstår att se. Kanske är det som CSG-väktaren hävdar, kanske är det som ungdomarna bedyrar. I vilket fall börjar väktare av någon anledning att följa efter dem, en förföljelse som slutar med en trafikolycka där en pojke skadas av att väktarbilen kör på honom, sannolikt i mycket hög fart.
Så här säger CSG:s vd Patrik Strandberg till Expressen om olyckan, dagen efter att den inträffar:
– Min väktare svängde av vägen för att inte stå i vägen för trafiken och när han kör av parallellt med de här killarna så tar en av dem ett par steg åt vänster och kommer i bilens färdriktning. Det går inte fort men han träffas i axeln eller armen av glasrutan vid passagerarsidan.
Patrik Strandberg svarar mig via e-post att han inte vill kommentera händelserna närmare med hänvisning till polisutredningen. Men han kallar incidenten för »en tragisk olyckshändelse« och skriver att den har utretts internt inom företaget.
Patrik Strandberg anser inte att det är lämpligt att väktare jagar misstänkta ungdomar i rullande fordon. Jag frågar honom varför en civil bil användes vid bevakningstillfället och får till svar att de dekorerade firmabilarna »var upptagna på andra uppdrag«, vilket mycket väl kan stämma. Varför CSG inte tycks ha tillräckligt många dekorerade firmabilar utan ofta måste köra civila bilar är en öppen fråga.
Polisen upprättade på plats en anmälan mot väktaren som körde på Manne för vårdslöshet i trafik. Mannes familj överväger att själva lämna in en anmälan med anledning av påkörningen.
Inom kort kommer podcasten/ljudboken av Grip till varje pris där bland annat den här nya artikeln ingår. Podcasten är kostnadsfri men underfinansierad. Du kan bidra till produktionen genom att skänka pengar.